Nazwa:

Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika 

Opis Ogólny:

Prawo do ustanowienia pełnomocnika do głosowania ma wyborca posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, a także wyborca który najpóźniej w dniu głosowania kończy 75 lat. Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika jest wyłączone w przypadku głosowania w obwodach utworzonych zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, domach studenckich oraz w zakładzie karnym i areszcie śledczym, w obwodach głosowania utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich, a także w przypadku zgłoszenia przez wyborcę niepełnosprawnego zamiaru głosowania korespondencyjnego.

Pełnomocnikiem może być tylko osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa do głosowania, lub osoba posiadająca zaświadczenie o prawie do głosowania. 

Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania, jak również kandydaci na posłów i senatorów. 

Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby lub dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 05 stycznia 2011r. – Kodeks wyborczy 

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
  2. Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
  3. Kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa  do głosowania.
  4. Kopię zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie mającej być pełnomocnikiem – w przypadku gdy osoba ta nie jest wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa.
  5. kopię dokumentu potwierdzającego pozostawanie wyborcy z osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, w stosunku przysposobienia/opieki/kurateli – gdy taki stosunek istnieje.

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania należy wnieść do Burmistrza Pruszcza Gdańskiego do 19 czerwca 2020 r.

Akt pełnomocnictwa sporządza się niezwłocznie, po sprawdzeniu, na podstawie dostępnych urzędowo dokumentów, danych zawartych we wniosku, w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub w innym miejscu na obszarze gminy, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku.

Miejsce i sposób składania dokumentów:

Referat Spraw Społecznych ul. Grunwaldzka 20, pok. nr 7

Tryb odwoławczy:

Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów - 26 czerwca 2020 r.  stosownego oświadczenia Burmistrzowi Miasta Pruszcz Gdański

Opłaty:

Brak opłat

Osoba odpowiedzialna za realizację zadania:

Marta Karc tel.: (58) 775-99-62

 



Załączniki:

WNIOSEK O SPORZĄDZENIE AKTU PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA
ZGODA NA PRZYJĘCIE PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA