Nazwa:

Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika 

Opis Ogólny:

Prawo do ustanowienia pełnomocnika do głosowania ma wyborca posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, w tym także wyborca posiadający orzeczenie organu rentowego o:

* całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

* niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

* o zaliczeniu do I grupy inwalidów,

* o zaliczeniu do II grupy inwalidów,

* osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny,

* wyborcy którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.

 

Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika jest wyłączone w przypadku głosowania w obwodach utworzonych zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, domach studenckich oraz w zakładzie karnym i areszcie śledczym, w obwodach głosowania utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich, a także w przypadku zgłoszenia przez wyborcę niepełnosprawnego zamiaru głosowania korespondencyjnego.

Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, mężowie zaufania, obserwator społeczny, jak również kandydaci na posłów i senatorów. 

Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby lub dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 05 stycznia 2011r. – Kodeks wyborczy 

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
  2. Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
  3. Kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa  do głosowania, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 60 lat.

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania należy wnieść do Burmistrza Pruszcza Gdańskiego do 6 października 2023 r.

Akt pełnomocnictwa sporządza się niezwłocznie, po sprawdzeniu, na podstawie dostępnych urzędowo dokumentów, danych zawartych we wniosku, w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub w innym miejscu na obszarze gminy, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku.

Miejsce i sposób składania dokumentów:

Referat Spraw Obywatelskich ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański.

godz. przyjmowania interesantów:

pon. 9.00-17.00, śr. 7.30-15.30, wt. czw. pt.: 7.30-14.00

Tryb odwoławczy:

Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów - 13 października 2023 r.  stosownego oświadczenia Burmistrzowi Miasta Pruszcz Gdański lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania w godz. 7.00-21.00, pod warunkiem, że pełnomocnik jeszcze nie oddał głosu.

Opłaty:

Brak opłat

Osoba odpowiedzialna za realizację zadania:

Marta Karc tel.: (58) 775-99-62

 



Załączniki:

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa
Zgoda na przyjecie pelnomocnictwa