Nazwa:

Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika 

Opis Ogólny:

Prawo do ustanowienia pełnomocnika do głosowania ma wyborca posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, w tym także wyborca posiadający orzeczenie organu rentowego o:

* całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

* niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

* o zaliczeniu do I grupy inwalidów,

* o zaliczeniu do II grupy inwalidów,

* osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny,

* wyborcy którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.

 

Głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika jest wyłączone w przypadku głosowania w obwodach utworzonych zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, domach studenckich oraz w zakładzie karnym i areszcie śledczym, w obwodach głosowania utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich, a także w przypadku zgłoszenia przez wyborcę niepełnosprawnego zamiaru głosowania korespondencyjnego.

Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, mąż zaufania, obserwator społeczny, jak również osoby kandydujące w wyborach.

Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby lub dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 05 stycznia 2011r. – Kodeks wyborczy 

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.
  2. Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
  3. Kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa  do głosowania, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 60 lat.

 

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania należy wnieść do Burmistrza Pruszcza Gdańskiego do 31 maja 2024 r.

 

Akt pełnomocnictwa sporządza się niezwłocznie, po sprawdzeniu, na podstawie dostępnych urzędowo dokumentów, danych zawartych we wniosku, w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub w innym miejscu na obszarze gminy, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku.

Miejsce i sposób składania dokumentów:

Referat Spraw Obywatelskich ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański.

godz. przyjmowania interesantów:

pon. 9.00-17.00, śr. 7.30-15.30, wt. czw. pt.: 7.30-14.00

Tryb odwoławczy:

Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów - 6 czerwca 2024 r.  stosownego oświadczenia Burmistrzowi Miasta Pruszcz Gdański lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania w godz. 7.00-21.00, pod warunkiem, że pełnomocnik jeszcze nie oddał głosu.

Opłaty:

Brak opłat

Osoba odpowiedzialna za realizację zadania:

Marta Karc tel.: (58) 775-99-62

 



Załączniki:

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa
Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa