Wpisanie do rejestru stanu cywilnego aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą (transkrypcja aktu, art. 104 Ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego).

 

Wymagane dokumenty

- wniosek o wpisanie aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą,
- odpis aktu stanu cywilnego (oryginał) wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego,
- w przypadku małżeństwa – oświadczenie o noszonych nazwiskach po zawarciu związku małżeńskiego oraz nazwisko dzieci zrodzonych z tego małżeństwa, jeśli akt zagraniczny nie określa tych nazwisk,
- dowód wniesienia opłaty,
- dokument tożsamości do wglądu
Uwaga: zagraniczny odpis aktu stanu cywilnego (oryginał) zostaje w aktach zbiorowych USC, nie podlega zwrotowi.

Termin i sposób załatwienia

Do 30 dni
Wpisanie zagranicznego aktu do rejestru stanu cywilnego, wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego. 

Informacje dodatkowe

Jeżeli dokument zagraniczny jest wielojęzyczny (potocznie - akt europejski) tłumaczenie nie jest wymagane.

Kierownik USC odmawia dokonania transkrypcji jeżeli:
- dokument w państwie wystawienia nie jest uznany za dokument stanu cywilnego, 
lub nie ma mocy dokumentu urzędowego, 
lub nie został wydany przez właściwy organ, 
lub potwierdza zdarzenie inne niż urodzenie małżeństwo lub zgon;
- zagraniczny dokument powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo zdarzenia;
- transkrypcja byłaby sprzeczna z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek o transkrypcję zagranicznego aktu stanu cywilnego można złożyć do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek można złożyć 

osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w Pruszczu Gdańskim, pok. nr 3 (parter),
za pośrednictwem poczty na adres: 
Urząd Stanu Cywilnego w Pruszczu Gdańskim,
ul. Grunwaldzka 20,
83-000 Pruszcz Gdański,

Opłata skarbowa

Podstawa prawna

Tryb odwoławczy