Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki i opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Referat Gospodarki Komunalnej |
Treść
Nazwa:
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zgodnie z art. 6m ww. ustawy właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do burmistrza deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu, w szczególności w zakresie złożenia deklaracji, obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową.
Wymagane dokumenty:
Wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczący nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy określa uchwała nr XVIII/238/2020 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 30 września 2020 r. zmieniająca uchwałę nr XV/209/2020 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 30 czerwca 2020 r. Druk przedmiotowej deklaracji do pobrania w Referacie Gospodarki Komunalnej lub poniżej.
Załączniki do deklaracji:
- pełnomocnictwo w przypadku udzielenia pełnomocnictwa,
- kopia uchwały wspólnoty o wyborze zarządu w przypadku składania deklaracji przez osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną.
Termin składania deklaracji:
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości obowiązany jest złożyć w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański w terminie:
1) 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca,
2) do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności zmiany powierzchni lokalu mieszkalnego.
Miejsce składania dokumentów:
Urząd Miasta Pruszcz Gdański, ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański, tel.: (58) 775-99-21.
Informacje udzielane są przez pracowników Referatu Gospodarki Komunalnej z siedzibą przy ul. Krótkiej 4 w Pruszczu Gdańskim (pokój nr 2), tel.: (58) 775-99-88. W tym miejscu istnieje również możliwość złożenia deklaracji.
Deklarację można złożyć również drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP.
Sposób i termin płatności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się na rachunek bankowy Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański nr 97 8335 0003 0121 1827 2000 0050 lub w kasie Urzędu Miasta Pruszcz Gdański bez wezwania za każdy miesiąc z góry w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.
Po złożeniu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zostaje nadany indywidualny numer rachunku bankowego. Od tego momentu zadeklarowaną opłatę wpłaca się na ten rachunek.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należną opłatę w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana, w terminie 15 dni od dnia, w którym złożono deklarację o zmianie.
Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec, jednak nie wcześniej niż od lipca 2013 r.
Wysokość opłaty:
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, stanowi iloczyn powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty określonej w uchwale nr XXIV/290/2021 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 17 lutego 2021 r. zmienionej uchwałą nr XXV/302/2021 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 25 marca 2021 r.
Od 1 lipca 2021 r. stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przy obowiązku selektywnego zbierania odpadów wynosi 1,06 zł miesięcznie za 1 m2 powierzchni lokalu mieszkalnego w części nie przekraczającej 100 m2 oraz 0,01 zł miesięcznie za 1 m2 powierzchni lokalu mieszkalnego w części przekraczającej 100 m2.
Jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawka opłaty jest podwyższona i wynosi dwukrotność stawki ustalonej dla selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Właściciel nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, kompostujący bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym ma możliwość skorzystania z częściowego zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pod warunkiem spełnienia wymagań dotyczących kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, określonych w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański i złożenia stosownej deklaracji. Od 1 lipca 2021 r. stawki zwolnienia przy selektywnym zbieraniu odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej wynoszą:
- 0,03 zł miesięcznie za 1 m2 powierzchni lokalu mieszkalnego w części nie przekraczającej 100 m2,
- 0,01 zł miesięcznie za 1 m2 powierzchni lokalu mieszkalnego w części przekraczającej 100 m2.