Dowód osobisty
Nazwa:
Wydanie dowodu osobistego
Opis ogólny:
Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic. Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej. Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
Od osób poniżej 12 roku życia nie pobiera się odcisków palców ani podpisu posiadacza dowodu osobistego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wymagane dokumenty:
wszelkie informacje znajdują się w poniższym linku
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
W przypadku niezgodności danych w Rejestrach Dowodów Osobistych z Rejestrem Pesel urzędnik będzie musiał usunąć rozbieżności, co będzie oznaczało złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w późniejszym terminie (po usunięciu niezgodności).
Terminy i sposób załatwienia sprawy:
- Dowód osobisty składa i obiera się osobiście.
-
w imieniu osoby małoletniej wniosek składa jeden z rodziców, kurator lub opiekun prawny w dowolnym urzędzie na terenie kraju. - przy składaniu wniosku wymagana jest obecność osoby małoletniej, która ukończyła 5 rok życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej.
- w przypadku złożenia wniosku dla osoby małoletniej drogą elektroniczną obecność małoletniego powyżej 5 roku życia jest obowiązkowa przy odbiorze dowodu osobistego.
Dowody osobiste wydawane są niezwłocznie po ich otrzymaniu z punktu drukującego tj. z Centrum Personalizacji w Warszawie. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Dowód osobisty wydany małoletniemu odbiera rodzic, opiekun prawny.
Gotowość odbioru dowodu osobistego można sprawdzić na stronie
https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-gotowy
Miejsce i sposób składania dokumentów:
Urząd Miasta ul. Grunwaldzka 20, Referat Spraw Obywatelskich
Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Pomorskiego w Gdańsku w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Opłaty:
nie dotyczy:
Informacje dodatkowe:
Przy odbiorze dowodu osobistego należy posiadać przy sobie dotychczasowy dowód osobisty małoletniego lub w przypadku jego utraty inny dokument ze zdjęciem i zaświadczenie o utracie dowodu osobistego.
Osoba odpowiedzialne za realizację zadania:
tel.: +48 58 775 99 56, pokój nr 6, parter