Zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa dokonuje właściciel lub współwłaściciel (za zgodą pozostałych współwłaścicieli) nieruchomości, jeśli spełnione są wszystkie podane niżej warunki:

  1. drzewa rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych,
  2. drzewa są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  3. obwody pni drzew na wysokości 5 cm przekraczają:
    1. 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
    2. 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
    3. 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Usuwanie krzewów rosnących na nieruchomościach osób fizycznych i usuwanych na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą nie wymaga dokonywania zgłoszenia.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2018, poz. 2096)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2019, poz. 1000)

Wymagane dokumenty:

  1. Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa (formularz zgłoszeniowy nie jest wymagany, ale zgłoszenie musi zawierać wszystkie dane określone w art. 83 f ust. 5 ustawy o ochronie przyrody), poniżej wzór formularza zgłoszenia do pobrania;
  2. Rysunek lub mapa określająca usytuowanie drzewa/drzew na nieruchomości.

Termin i sposób załatwiania sprawy:

W terminie do 21 dni od doręczenia zgłoszenia odbędą się oględziny drzewa lub drzew wskazanych w zgłoszeniu. Po dokonaniu oględzin  w terminie 14 dni od dnia oględzin Burmistrz Pruszcza Gdańskiego może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie, w ciągu 6 miesięcy od przeprowadzenia oględzin.

Opłata skarbowa:

17 zł – w przypadku wniosku o wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu i uprawnia do usunięcia drzewa.

17 zł - od udzielonego pełnomocnictwa.

Opłatę skarbową należy uiścić w kasie w siedzibie UM  Pruszcz Gdański ul. Grunwaldzka 20 lub przelewem na rachunek bankowy Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański nr 94 8335 0003 0121 1827 2000 0007 Bank Spółdzielczy w Pruszczu Gdańskim. Oryginał dowodu zapłaty albo jego uwierzytelnioną kopię należy dołączyć do akt sprawy.

Pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu są zwolnione z opłaty skarbowej.

Miejsce złożenia dokumentów:

  1. Osobiście lub listownie w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański, ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański.
  2. Drogą elektroniczną za pomocą platformy ePUAP (sprawy ogólne>pismo do urzędu).


Załączniki:

Formularz zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa (PDF)
Formularz zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa (wersja edytowalna WORD))