W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Pruszcz Gdański

adres: ul. Grunwaldzka 20; 83-000 Pruszcz Gdański

tel. 58 775 99 21
fax. 58 682 34 51

e-mail: sekretariat@pruszcz-gdanski.pl
website: www.pruszcz-gdanski.pl 

adres skrytki e-puap: /5sl0jcb52x/SkrytkaESP

godziny pracy:

poniedziałek 9:00 - 17:00
wtorek, środa, czwartek, piątek 7:30 - 15:30

FESTYN KLIMATYCZNY- SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADANIA WRAZ Z OPISEM EFEKTU RZECZOWEGO I EKOLOGICZNEGO

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADANIA WRAZ Z OPISEM EFEKTU RZECZOWEGO I EKOLOGICZNEGO

1.  Nazwa zadania: Organizacja Festynu Klimatycznego w ramach Dni Energii w Pruszczu Gdańskim

2.  Koszt kwalifikowany zadania: 54 531,74 zł

3.  Kwota oraz forma dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Gdańsku: 12 000 zł – dotacja celowa na dofinansowanie realizacji zadania 

4.  Informacja o dofinansowaniu ze środków WFOŚiGW w Gdańsku:

Umowa dotacji nr WFOŚ/D/I-6/5892/2021 z dnia 8.09.2021 r.

5. Opis zadania: 
Organizacja Festynu Klimatycznego w ramach Dni Energii w Pruszczu Gdańskim to kontynuacja wydarzenia wpisanego w kalendarz imprez miasta od 2018 r. 

Instytucja dofinansowująca zadanie: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku https://wfos.gdansk.pl/

W 2021 roku zaplanowaliśmy skupić się na tematyce zapobiegania, łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu i ich skutków. Zorganizowaliśmy spotkanie w formie festynu, włączając w nie lokalną społeczność, dzieci i młodzież ze szkół, instytucje zewnętrzne a także spółki miejskie. Wydarzenie odbywało się na świeżym powietrzu w przestrzeni miejskiej w dzień wolny od pracy (sobota), w godzinach 1000-1500.

Festyn Klimatyczny poruszał bardzo ważne tematy obecnych czasów, związane z problemem postępujących zmian klimatu. Poprzez konstruktywne rozmowy, wsparcie merytoryczne urzędników i zaproszonych gości, debaty z młodzieżą, gry i zabawy z dziećmi zastanawialiśmy się jakie należy podejmować kroki by zapobiegać zmianom klimatu.

Wszystko to osiągnęliśmy poprzez:

1. odpowiednią organizację wydarzenia; utworzenie w miejscu organizacji imprezy 4 stref związanych z 4 żywiołami, tj.: ziemia, powietrze, ogień i woda. Atrakcje w każdej ze stref nawiązywały do jednego z żywiołów. Dodatkowo atrakcje towarzyszące odbywały się na scenie oraz w jej pobliżu. W każdej strefie uczestnicy zbierali znaczki za wykonane zadania, które po uzyskaniu odpowiedniej ilości punktów, predysponowały uczestnika do otrzymania nagrody rzeczowej. 

2. zaproszenie gości z ekspercką wiedzą, włączyliśmy w wydarzenie ekspertów z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Gdańsku, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Referatu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański, Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, Krajowej Agencji Poszanowania Energii, Centrum Nauki Experyment Gdynia; 

3. organizację gier i zabaw dla najmłodszych; uczestnicy zdobywali wiedzę poprzez zabawę, w każdej ze stref zorganizowaliśmy zabawy związane z tematem strefy np. budowanie ogrodów deszczowych, tworzenie lasów w szkle i inne związane ściśle z tematyką festynu.

4.  edukację uczniów z wszystkich szkół i przedszkoli; włączyliśmy nauczycieli by przed organizacją wydarzenia w mieście w każdej z klas i grup przedszkolnych poprowadzili lekcje na temat zmian klimatu. W tym celu przygotowane zostały i rozesłane scenariusze zajęć edukacyjnych. 

5. promocję projektu; promowaliśmy wydarzenie przed jego rozpoczęciem, w trakcie oraz po zakończeniu w lokalnych mediach poprzez artykuły, filmy i newsy w mediach społecznościowych. W związku z promocją projektu oraz działaniami edukacyjnymi zamieściliśmy artykuły edukacyjne dotyczące klimatu.

Dzięki działaniom podejmowanym przy organizacji Festynu zwiększyliśmy świadomość mieszkańców i zwróciliśmy uwagę na problem zmian klimatu ale także poprzez aktywne uczestnictwo w kształtowaniu polityki klimatycznej miasta, każdy czuł społeczną odpowiedzialność za podejmowanie decyzji i realizację odpowiednich działań by osobiście zadbać o każdy element ekosystemu miejskiego (klimat, wodę, ziemię, przyrodę). Nie tylko zwróciliśmy uwagę, że problem zmian klimatu istnieje, ale przede wszystkim pokazywaliśmy co zmienić na co dzień by zmiany te spowolnić i przygotować się na ich skutki.

Sprawozdanie z realizacji zadania dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku

Opis realizacji zadania:

11 września 2021 r. w godzinach od 10 do 15 na terenie Parku Miejskiego w Pruszczu Gdańskim pod Patronatem Burmistrza Pruszcza Gdańskiego, odbyło się plenerowe wydarzenie edukacyjne. Koncepcją tematyczną atrakcji była wyprawa do dżungli. Wszystkie animacje prowadzone były przez animatorów przebranych za dzikie zwierzęta, bądź też poszukiwaczy przygód. Scena nawiązywała do porośniętej bluszczem krainy, ukrytej pomiędzy bujną roślinnością. Na namiotach zawieszone były kolorowe owady w rozmiarze XXL oraz ustawione palmy. Całość nawiązywała do lasów tropikalnych gdzie na co dzień zderzają się ze sobą cztery żywioły: powietrze, ogień, ziemia i woda.

W miejscu organizacji imprezy utworzone zostały 4 strefy związane z tymi 4 żywiołami. Atrakcje w każdej ze stref nawiązywały do jednego z żywiołów. Dodatkowo atrakcje towarzyszące odbywały się na scenie oraz w jej pobliżu. W każdej strefie uczestnicy zdobywali znaczki za wykonane zadania, które po uzyskaniu odpowiedniej ilości punktów, predysponowały do otrzymania upominku.

Ponadto utworzona została jeszcze jedna strefa - strefa wiedzy, w której zaproszeni goście z ekspercką wiedzą, tj. doradcy energetyczni z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Gdańsku, pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, przedstawiciele Krajowej Agencji Poszanowania Energii a także pracownicy Urzędu Miasta Pruszcza Gdańskiego, udzielali merytorycznych informacji w zakresie możliwości uzyskania dofinansowań do likwidacji pieców węglowych a także obowiązujących przepisów dotyczących tzw. uchwały antysmogowej. Zaproszeni przedstawiciele Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej poprowadzili warsztaty edukacyjne propagujące wiedzę dotyczącą bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji zbiorowej oraz poruszające tematykę elektromobilności. 

Poprzez gry i zabawy dotarliśmy z wiedzą do najmłodszych, którzy zdobywali wiedzę poprzez zabawę w każdej ze stref, w której zorganizowane gry i zabawy związane były ściśle z tematem strefy

W Festynie Klimatycznym udział wzięli i jednocześnie współorganizowali wydarzenie: Pruszczańskie Przedsiębiorstwo Ciepłownicze PEC Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji WiK Sp. z o.o., gminna spółka „PURUM”, której zadaniem jest odbiór odpadów komunalnych oraz Centrum Kultury i Sportu. Ponadto zaproszeni Partnerzy: Centrum Nauki Experyment, Krakowskie Biuro Promocji Kultury, Krajowa Agencja Poszanowania Energii,  zadbali o to by każdy z uczestników znalazł coś dla siebie. Patronat medialny wydarzenia objęła Północna.tv, dzięki której impreza uwieczniona została dla przyszłych pokoleń.

Festyn Klimatyczny poruszał bardzo ważne tematy obecnych czasów, związane z problemem postępujących zmian klimatu. Antropogeniczne zmiany klimatu, obok naturalnych procesów, mają największy wpływ na naszą przyszłość. Nie uda nam się całkowicie zapobiec zmianom klimatu, ale możemy mieć wpływ na to by im zapobiec a na pewno by je spowolnić 
i przystosować się do ich skutków. I taki był cel wydarzenia.

Poprzez konstruktywne rozmowy z mieszkańcami, wsparcie merytoryczne urzędników i zaproszonych gości, debaty z młodzieżą, gry i zabawy z dziećmi poruszaliśmy powyższe tematy. 

W ramach zadania zrealizowano następujące elementy:

1.  Utworzono 4 strefy związane z 4 żywiołami, tj. ziemią, powietrzem, ogniem i wodą oraz strefę relaksu i  strefę wiedzy;

W strefie ziemia były następujące 3 atrakcje:

Ogród w szkle – uczestniczy wydarzenia samodzielnie przygotowywali w szczelnie zamkniętym słoiku zupełnie niezależny samodzielny i samowystarczalny ekosystem - mini ogród;
Woodgames – siedem drewnianych gier, których prostota i estetyka wykonania zachęcała uczestników do zabawy;
Stoisko spółki PURUM – uczestnicy mogli dowiedzieć się w jaki sposób prawidłowo segregować odpady, każdy z uczestników przechodził test prawidłowego sortowacza odpadów poprzez wrzucenie wskazanego odpadu do odpowiedniego pojemnika; można było również porozmawiać ze specjalistami o tematyce związanej 
z gospodarowaniem odpadami komunalnymi; 
 
W strefie powietrze były następujące 3 atrakcje:

Warsztaty budowania hoteli dla owadów -  uczestnicy wydarzenia samodzielnie budowlani, wykorzystując odpady i materiały naturalne, domki dla owadów;
Latawce -  uczestnicy za pomocą animatorów tworzyli własne unikatowe latawce;
Czytanie bajki o smogu – dzieci mogły dołączyć do ekipy ratunkowej w walce z Jej Śmierdzącą Wysokością Niską Emisją i gangiem mikrotrucicieli; bajka miała na celu przybliżyć uczestnikom wydarzenia problematykę związaną z zanieczyszczeniami powietrza;
 
W strefie ogień było następujących 6 atrakcji:

Produkcja energii na rowerach – uczestnicy wydarzenia samodzielnie, siłą własnych mięśni produkowali energię na nietypowych rowerach (rowerach odwrotnoskrętnych oraz rowerach muzycznych);
IPS – gra na spostrzegawczość i szybkość, zadaniem zespołu było zdobycie jak największej ilości punktów świetlnych przyczepionych do specjalnych paneli;
Segway – nauka i korzystanie z rewolucyjnego urządzenia do poruszania się;
Dmuchaniec – mały cukierek – atrakcja dla najmłodszych, pozwalająca wyzwolić 
z nich niespożytkowaną dziecięcą energię;
Stoisko KAPE – eksperci prowadzili doradztwo dla mieszkańców z zakresu efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii oraz ekologicznych rozwiązań, a także prowadzili zajęcia edukacyjne oraz konkursy ekologiczne dla dzieci przy wykorzystaniu narzędzi dydaktycznych tj. kamery termowizyjnej, gadżetów edukacyjnych z panelem fotowoltaicznym;
Stoisko spółki PEC - uczestnicy mogli dowiedzieć się w jaki sposób działa węzeł cieplny, przygotowany został przez spółkę pokazowy węzeł cieplny a także informacje dotyczące przesyłu i dystrybucji systemowej energii cieplnej.
 
W strefie woda było następujących 5 atrakcji:

Izotoniki – warsztaty – uczestnicy wydarzenia poznawali przepisy i przygotowywali samodzielnie izotoniki ze stężeniem minerałów zbliżonym do ich poziomu 
w organizmie człowieka. Podczas eventu animatorzy pokazywali uczestnikom jakie powszechnie dostępne składniki możemy wykorzystać do stworzenia takich napojów;
Obieg wody w przyrodzie – przygotowany był tor przeszkód, w celu pokazania jaki skomplikowany tor przeszkód musi każdego dnia pokonać woda (szpary w glebie, czy podskok do samego nieba). Obok punktu znajdowała się plansza przedstawiająca obieg wody w przyrodzie;
Muszle memory – była to konkurencja ćwicząca pamięć, uczestnicy musieli znaleźć parę tego samego symbolu nawiązującego do oznaczeń ekologicznych produktów;
Bitwa morska - była to powiększona wersja gry w statki, przede wszystkim świetna zabawa a dzięki dużej tablicy pozostali uczestnicy mogli obserwować grę i kibicować swoim faworytom.
Stoisko spółki WiK - uczestnicy mogli dowiedzieć się w jaki sposób dbać o zasoby wody, jak krąży woda w sieci wodno-kanalizacyjnej oraz jak się ja uzdatnia; 
 
Powyższe tematyczne strefy żywiołów z grami i zabawami oddzielała od kolejnej strefy – wiedzy, strefa chilloutu w Dżungli. Do dyspozycji gości przygotowana została strefa, w której znajdowały się m. in. leżaki ustawione pod ogromnym namiotem. Uczestnicy w tej strefie mogli swobodnie między sobą wymieniać poglądy i dzielić się doświadczenia.

W strefie wiedzy było następujących 5 stanowisk wraz z atrakcjami dla uczestników:

Stoisko specjalistów z WFOŚiGW w Gdańsku;
Stoisko specjalistów z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego;
Stoisko specjalistów z Referatu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Pruszcz Gdański; 
Stoisko ekspertów z Centrum Nauki Experyment z Gdyni;
Stoisko specjalistów z Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej;
 
W każdej ze stref uczestnicy zbierali pieczątki za wykonane zadania, po otrzymaniu pięciu pieczątek otrzymywali materiały promocyjne w formie tzw. nagród rzeczowych.

2.  Podczas wydarzenia na scenie odbył się godzinny spektakl edukacyjny z Krakowskiego Biura Promocji Kultury pt. „Dusza lasu”. Po spektaklu w pobliżu sceny, aktorzy przeprowadzili interaktywne gry i zabawy dla dzieci związane  z tematyką spektaklu. Była to Leśna Olimpiada, Ćwiczenia ruchowe, Leśny Quiz oraz wspólne śpiewanie piosenki pochodzącej ze spektaklu. 

3.  Ponadto w trakcie całego wydarzenia odbywały się konkursy na scenie, w sumie było 
to 5 tematycznych konkursów prowadzonych przez Konferansjera, tj.
·         Konkurs – segregacja odpadów;
·         Konkurs – rozpoznawanie odgłosów dzikich zwierząt;
·         Quiz wiedzy o ekologii;
·         Konkurs – tropy zwierząt;
·         Konkurs – rozpoznawanie liści.

4. Nagrody rzeczowe wykonane były w większości z ekologicznych materiałów i jednocześnie stanowiły materiały promocyjne miasta, były to: torba bawełniana, broszura EKO, notes, latarka, ołówek giętki, opakowanie kredy, notes z długopisem, bidon, czapeczka z herbem miasta, kredki w tubie, parasol, kubek z kredą.

5. Zaproszono do udziału w wydarzeniu Partnerów, którzy w trakcie trwania imprezy poruszali z uczestnikami zagadnienia dotyczące problematyki ochrony środowiska, w tym postępujących zmian klimatu. Partnerami byli:
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji „WiK” w Pruszczu Gdańskim;
Pruszczańskie Przedsiębiorstwo Ciepłownicze PEC Sp. z o.o.;
Gminna spółka zajmująca się odbiorem odpadów komunalnych „PURUM”;
Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim;
IKA EVENTS;
Północna TV;
Krajowa Agencja Poszanowania Energii;
Krakowskie Biuro Promocji Kultury;
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku;
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego;
Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej;
Centrum Nauki Experyment;
 
6. Dodatkowo przygotowano i przekazano nauczycielem pruszczańskich szkół i przedszkoli scenariusze zajęć edukacyjnych z prośbą, aby przeprowadzili lekcje w swoich placówkach  poruszając tematykę zmian klimatu.

7.  Całe wydarzenie oraz problematyka związana z projektem była promowana w formie artykułów, filmów, newsów w mediach zarówno przed wydarzeniem jak i po. Filmy dostępne są pod adresem strony www:
https://www.youtube.com/watch?v=u4Cimajwb2

https://www.youtube.com/watch?v=xifcO6jX1iY

Osiągnięty efekt ekologiczny i rzeczowy realizacji zadania:

Efekt ekologiczny:

1. Realizacja zadania pozwoliła przede wszystkim na zwiększenie społecznej świadomości dotyczącej wpływu człowieka na postępujące zmiany klimatu, co przełoży się bezpośrednio na redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery poprzez wdrożenie odpowiednich zachowań, o których dyskutowaliśmy z uczestnikami w trakcie trwania Festynu.   

2. Prowadzenie działań edukacyjnych wśród uczestników w różnych grupach wiekowych oraz w różnych grupach społecznych pozwoliło osiągnąć szerszy efekt ekologiczny. Działania prowadzone podczas Festynu przełożą się na wypracowanie odpowiednich zachowań wśród bezpośrednich uczestników wydarzenia, ale także pośrednio ich bliskich, co również zwiększy liczbę odbiorców projektu, co z kolei przełoży się na zwiększenie efektu ekologicznego zadania.

3.  Poprzez promocję wydarzenia w lokalnych mediach, prasie, Internecie a także poprzez media społecznościowe i odpowiednio przygotowane w wersji elektronicznej materiały promujące wydarzenie, tj. banery i plakaty w wersji elektronicznej dystrybuowane wśród Partnerów projektu, dotarliśmy do szerokiego grona odbiorców.

4. Oszacowaliśmy, że Festyn w dniu wydarzenia odwiedziło ok. 1 236 osób, natomiast analizując liczbę odbiorców śledzących wydarzenia w mieście poprzez Facebook, oszacowaliśmy, że informacja o wydarzeniu i jego problematyce dotarła do ok. 130 tys. użytkowników mediów społecznościowych, co przełożyło się na znaczącą ilość odbiorców wydarzenia i zwróciło uwagę na problem zmian klimatu w szerokim gronie społecznym. Powyższą wartość oszacowano wykorzystując statystyki tzw. zasięgu na Facebooku, czyli liczbę osób, które zobaczyły post danej strony w danym okresie czasu. Z informacji przekazanych przez Administratora zasięg w miesiącu wrześniu wyniósł ok. 95 tys. na 
Fb Pólnocnej.tv oraz ok. 35 tys. na Fb Miasta Pruszcz Gdański. Tylko w dniu publikacji informacji o wydarzeniu tj. w dniu 10.09.2021 r. zasięg posta wyniósł 15 tys. odbiorców.

5.  Zorganizowanie lekcji w 27 placówkach oświatowych (przedszkolach i szkołach zarówno miejskich jak i prywatnych), co spowodowało, że ok. 4400 uczniów szkół oraz 1075 przedszkolaków dyskutowało i zastanawiało się jak zmienić swoje zachowania, by zapobiec zmianom klimatu, jakie działania podejmować by zmniejszać te zmiany i jak przystosować się do ich skutków. Przyjęto ilość placówek, którym drogą elektroniczną przekazano scenariusze zajęć oraz całkowitą liczbę uczniów, którzy uczęszczają do placówek miejskich oraz prywatnych (stan na dn. 30.09.2021 r.).

6. Należy również przyjąć, że efekt ekologiczny w postaci redukcji emisji dwutlenku węgla, będzie zwiększał się po zakończeniu wydarzenia. Rosnąca świadomość ekologiczna i zdobyta wiedza podczas organizacji wydarzenia przełoży się na zmianę zachowań w późniejszym czasie.

7. Zorganizowane wydarzenie, to również niemierzalne efekty ekologiczne projektu, takie jak:
·  zaspokojenie realnych potrzeb mieszkańców (zdrowotnych, społecznych, psychicznych, wychowawczych); udział w wydarzeniu pozwoliło na zaspokojenie tych potrzeb;
·  umożliwienie wypoczynku podczas wydarzenia, spędzenie czasu z bliskimi a także zdobycie wiedzy, co z kolei ważne jest dla prawidłowego rozwoju człowieka.

8.  Obecność doradców i specjalistów w zakresie wykorzystywania alternatywnych źródeł energii spowoduje wzrost ilość odnawialnych źródeł energii w mieście.

9.  W wyniku realizacji zadania wzmocnione zostały również działania edukacyjne prowadzone w Gminie Miejskiej Pruszcz Gdańsk, mające na celu kształtowanie właściwych postaw społeczeństwa wobec postępujących zmian klimatu. 

10.  Organizacja Festynu pozwoliła także na wzbogacenie oferty imprez w mieście o metody prowadzenia wspólnej dyskusji, na tematy ważne dla mieszkańców, metody aktywizującej uczestników wydarzenia – uczenie się przez odkrywanie, przez przeżywanie i uczenie się przez działanie, co zachęca do samodzielnego podejmowania działań, w tym przypadku z zakresu pogłębiana wiedzy na temat zmian klimatu.  

11.  Propagowanie idei zmiany nawyków w celu ochrony klimatu ma również znaczący wpływ na efekt zdrowotny. Rezygnacja z powszechnych środków transportu na rzecz roweru czy przemieszczania się pieszo redukuje ryzyko wystąpienia wielu chorób.  

12.  Realizacja zadania przyczyniła się do uatrakcyjnienia poruszanego zagadnienia zapobiegania, łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu, co umożliwia bardziej efektywne prowadzenie działań edukacyjnych w gminie.

Efekt rzeczowy:

1. Utworzono 23 miejsca (punkty) atrakcji dla uczestników Festynu (tj. stoisk Partnerów, punktów gier i zabaw, stoisk eksperckich);
2. Festyn odwiedziło 1 236 osób (liczbę te oszacowano na podstawie ilości wydanych kart dla uczestników imprezy, na których zbierali oni znaczki za wykonane zadania w strefach, tj. 412 szt. i pomnożono tę liczbę przez 3, przyjmując, że każdy uczestnik przyszedł z  dwójką opiekunów bądź jednym opiekunem i jednym rodzeństwem); 
3. Zorganizowano 5 głównych tematycznych konkursów prowadzonych na scenie;
4. Wydano ok. 2400 sztuk materiałów promocyjnych miasto (nagród rzeczowych za realizację zadań w strefach);
5. Zaproszono do współpracy 12 Partnerów, którzy poprzez swoje doświadczenie i merytoryczną wiedzę stworzyli wyjątkowe wydarzenie.  
6. Przekazano do 27 palcówek oświatowych materiały (scenariusze zajęć), dotyczące problematyki zmian klimatu.
7. Przeprowadzono wśród 4400 uczniów placówek oświatowych (szkół) zajęcia edukacyjne poruszające tematykę związaną z klimatem;
8. Za pośrednictwem 20 Instytucji docierano do potencjalnych uczestników wydarzenia, poprzez jego promocję w mediach (stronie internetowej, Facebooku, lokalnej prasie);
9. Promowano wydarzenie oraz jego problematykę wśród ok. 130 tys korzystających z  mediów społecznościowych (liczbę odbiorców oszacowano na podstawie analizy tzw. zasięgów odbiorców Facebooka.
 
Planowany efekt ekologiczny i rzeczowy został osiągnięty.

 

 


Powiadom znajomego